Moodle asennus

Tämä ohje opastaa Moodlen ensiasennuksessa. Se kattaa erilaisten www-palvelinten eroavaisuudet, joskus yksityiskohtaisestikin, joten asennus saattaa näyttää pitkältä ja monimutkaiselta. Yleensä Moodle on kuitenkin asennettu muutamassa minuutissa.

Varaa aikaa lukeaksesi tämä ohje kokonaan läpi, sitä hyötyä myöhemmin.

Ohjeen osat:

  1. Vaatimukset

  2. Lataus

  3. Sivuston rakenne

  4. Luo data-hakemisto

  5. Luo tietokanta

  6. Tarkista www-palvelimen asetukset

  7. Muokkaa config.php

  8. Mene ylläpito sivulle

  9. Aseta cron

  10. Luo uusi kurssi

1. Vaatimukset

Moodle kehitetään ensisijaisesti Linux-ympäristössä käyttäen PHP, Apache ja MySQL -ohjelmistoja, sitä testataan jatkuvasti myös PostgreSQL , Windows XP, Mac OS X ja Solaris -ympäristöissä.
Kaikki mitä tarvitset on:
  1. Toimiva PHP (version 4.1.0 or later) asennus, seuraavat toiminnot pitää olla aktivoituna ( nämä toiminnot avat vakiona päällä miltei jokaisessa PHP asennuksessa):
    • GD kirjasto joka tukee JPG ja PNG -tiedostomuotoja. ( PHP versio => 4.3 sisältää oman GD-kirjaston)
    • Sessiotuki
    • Tiedostojen lähetys sallittu
  2. Toimiva tietokantapalvelin : MySQL tai PostgreSQL (7.x) ovat suositeltavia. (MSSQL, Oracle, Interbase, Foxpro, Access, ADO, Sybase, DB2 tai ODBC ovat teoriassa tuettuja mutta joudut asentamaan tietokannan käsin.).
Windows-ympäristössä on helpointa ladata FoxServ, tai EasyPHP jotka asentavat Apache, PHP, ja MySQL palvelimet. Muista ottaa GD-moduli käyttöön jotta  Moodle voi käsitellä kuvia -voit joutua muokkaamaan php.ini-tiedostoa ja poistamaan kommentin (;)riviltä: 'extension=php_gd.dll'. Muuta myös hakemisto session.save_path - oletuksesta "/tmp" käyttämään Windows-hakemistoa kuten  "c:/temp".
Mac OS X ympäristöön suosittelen the fink projektia josta löydät helposti ladattavat paketit kaikkeen tarvittavaan. Jos et ole tottunut komentokehotteen käyttäjä, Marc Liyanage's PHP Apache Module on helpoin tapa saada php-toimimaan apachen kanssa.
Jos käytät  Linuxia tai muuta  Unixia silloin osaat varmaan tehdä kaiken jo itse ;-)

 

2. Lataus

Voit ladata Moodlen joko pakettina tai viimeisen version suoraan CVS:stä. Yksityskohdat lataamisesta on selostettu sivulla http://moodle.com/
Lataamisen ja paketin purkamisen jälkeen, tai kun ole hakenut tiedostot  CVS:stä, sinulla on hakemisto nimeltä moodle, mikä sisältää muita tiedostoja ja hakemistoja.
Sijoita tämä kansio www-hakemistoon jolloin sivustosi osoite on  http://yourwebserver.com/moodle, tai kopioi hakemiston sisältö suoraan www-hakemistoon jolloin sivustosi osoitteeksi tulee  http://yourwebserver.com.

 

3. Sivuston rakenne

Tässä lyhyt kuvaus sisuston rakenteesta
config.php - asetustiedosto, ainut jota sinun pitää muokata
version.php - määrittää moodlen version
index.php - sivuston etusivu
  • admin/ - ylläpitoon liittyvät sivut
  • auth/ - käyttäjäntunnistusmodulit
  • course/ - kurssien hallintaan liittyvä koodi
  • doc/ - ohjeet
  • files/ - tiedostojen hallintaan liityvä koodi
  • lang/ - Moodlen käännös tiedostot eri kielille kukin omassa hakemistossaan
  • lib/ - Moodlen ydinkirjastot
  • login/ - sisäänkirjautuminen
  • mod/ - kurssi modulit
  • pix/ - yleinen sivustografiikka
  • theme/ - ulkoasuteemat
  • user/ - Käyttäjänhallintaan liittyvä koodi
 

4. Luo data-hakemisto

Moodle tarvitsee levytilaa tallentaakseen palautetut tehtävät, osallistujien kuvat ja muuta.
Luo hakemisto jonnekin kiintolevyllesi. Älä sijoita tätä hakemistoa www-hakemistoon tietotuvan takia. Helpointa on valita hakemisto www-hakemiston ulkopuolelta, muulloin suojaa hakemisto tiedostolla .htaccess, joka sisältää rivin:
deny from all
Varmistaaksesi että moodle voi tallenta tiedostoja hakemistoon, tarkista että www-palvelimella (eli apache) on oikeudet kirjoittaa tuohon hakemistoon. Unix koneilla tämä yleensä tarkoittaa hakemiston omistajan asettamista joko "apache" tai "nobody" komennolla chown.
Jos käytät jaettua palveluntarjoajan palvelinta, kysy ylläpidolta miten voit tehdä asetukset turvallisesti.

5. Luo tietokanta

Tarvitset tyhjän tietokannan (esim "moodle") tietokanta järjestelmään ja erityisen käyttäjän (esim "moodleuser") jolla on oikeudet tuohon kantaan (ja vain tuohon kantaan). Älä köytä root-tunnusta, se luo suuren tietoturvariskin.
Esimerkkikomennot MySQL:
   # mysql -u root -p
> CREATE DATABASE moodle;
> GRANT SELECT,INSERT,UPDATE,DELETE,CREATE,DROP,INDEX,ALTER ON moodle.*
TO moodleuser@localhost IDENTIFIED BY 'yourpassword';
> quit
# mysqladmin -p reload
Esimerkkikomennot PostgreSQL:
   # su - postgres
> psql -c "create user moodleuser createdb;" template1
> psql -c "create database moodle;" -U moodleuser template1
> psql -c "alter user moodleuser nocreatedb;" template1
(MySQL käytäjän kannattaa tutustua  phpMyAdmin helpottaakseen tietokannan hallintaa).
Nykyisin moodle käyttää etuliitteitä tauluissaan joten voit myös käyttää olemassa olevaa tietokantaa Moodlen kanssa.

 

6. Tarkista www-palvelimen asetukset

Tarkista ensin, että palvelin käyttää oletussivuna index.php-tiedostoja  (ja tietenkin myös index.html, default.htm ja muut voivat olla myös käytössä, jos tarvitset niitä muualla).
Apachessa tämä asetus on   DirectoryIndex  httpd.conf tiedostossa. Esimerkki rivi näyttää siis tältä:
DirectoryIndex index.php index.html index.htm 
Se riittää että index.php on listassa, sijainnilla ei ole väliä (ellet sitten halua hioa php-suorituskykyä huippuunsa).
Toiseksi, tarkista että Moodlen käyttämät asetukset ovat oikein php.ini-tiedostossa. Useimmat palvelimet on jo asetettu käyttämään näitä asetuksia. Kuitenkin jotkut PHP-palvelimet (ja jotkut viimeisimmät PHP-versiot) voivat olla asetettuna toimimaan toisin. Tarkista seuraavat asetukset php.ini-tiedostosta:
magic_quotes_gpc = On
magic_quotes_runtime = Off
file_uploads = On
short_open_tag = On
session.auto_start = Off
session.bug_compat_warn = Off
Jollei sinulla ole pääsyä muokkaamaan palvelimen httpd.conf tai php.ini -tiedostoja, tai joku muu palvelimen sovellus vaatii eri asetukset, voit YLIMÄÄRITELLÄ palvelimen oletus-asetukset.
Ylimääritelläksesi oletus-asetukset tee  .htaccess tiedosto Moodle'n päähakemistoon . (Tämä toimii ainoastaan apache-palvelimella kun AllowOverride on päällä.
DirectoryIndex index.php index.html index.htm
php_flag magic_quotes_gpc On
php_flag magic_quotes_runtime Off
php_flag file_uploads On
php_flag short_open_tag On
php_flag session.auto_start Off
php_flag session.bug_compat_warn Off
Voit myös määritellä suurimman sallitun tiedoston koon:
php_value upload_max_filesize 2M
php_value post_max_size 2M
Helpointa on ottaa lib/htaccess tiedosto pohjaksi ja muokata sitä tarpeen mukaan:
cp lib/htaccess .htaccess

 

7. Muokkaa config.php

Nyt voit muokata asetustiedostoa ,config.php. Tämä on ainoa Moodlen tiedosto jota sinun tarvitsee muokata .
Päästäksesi alkuun kopioi config-dist.php tiedostoksi  config.php. Emme sisällytä config.php-tiedostoa suoraan pakettiin, jottei asetukset hukkuisi esim. Moodlen päivityksen yhteydessä.
Muokaa config.php tiedostoa ja kirjoita asetukset sinne (muista  "table prefix" - PostgreSQL ei toimi ilman tätä), sivuston osoite, sivuston sijanti palvelimen tiedostojärjestelmässä ja datahakemisto. config.php tiedostossa on tarvittavat ohjeet.
Tämän ohjeen loppuun asti oletamme sivustosi sijaitsevan osoitteessa: http://example.com/moodle

 

8. Mene ylläpitosivulle

Ylläpitosivun pitäisi nyt toimia osoitteesta: http://example.com/moodle/admin. Jos koitat mennä suoraan Moodlen etusivulle sinut ohjataan ylläpitosivulle. Esimmäisellä kertaa sinulle esitetään GPL-lisenssi jonka ehdot sinun pitää hyväksyä, jotta asennusta voidaan jatkaa.
(Moodle käyttää evästeitä (cookies) ja eikä toimi oikein jos estät evästeiden tallentamisen selaimeesi!)
Nyt Moodle aloittaa tietokannan luonnin. Näet tietokannan luomiseen liittyviä käskyjä ja niiden jälkeen tila-viestin (vihreä tai punainen) komennon onnistumisesta:
CREATE TABLE course ( id int(10) unsigned NOT NULL auto_increment, category int(10) unsigned NOT NULL default '0', password varchar(50) NOT NULL default '', fullname varchar(254) NOT NULL default '', shortname varchar(15) NOT NULL default '', summary text NOT NULL, format tinyint(4) NOT NULL default '1', teacher varchar(100) NOT NULL default 'Teacher', startdate int(10) unsigned NOT NULL default '0', enddate int(10) unsigned NOT NULL default '0', timemodified int(10) unsigned NOT NULL default '0', PRIMARY KEY (id)) TYPE=MyISAM
SUCCESS
.. ja niin edelleen: Main databases set up successfully.
Jos tietokantaa ei pystyä luomaan virheettä joko php-asetuksissa , tietokannassa tai  config.php tiedoston asetuksissa on vikaa. Tarkista  ettei PHP ole rajatussa "safe mode"-tilassa (monien palveluntarjoajien palvelimen yleensä on)Voit tarkistaa php:n asetukset luomalla tiedosto info.php jossa on rivi <? phpinfo() ?> ja katsoa sitä selaimella  . tarkista vielä kaikki asetukset ja eritä uudelleen.
Sivun lopusta löytyy "Continue" tai "Jatka" linkki, jatka sillä.
Seuraava sivu asettaa kurssimodulien tarvitsemat taulut. Taas kaiken pitäisi näyttä vihreää.
Sivun lopusta löytyy "Continue" tai "Jatka" linkki, jatka sillä.
Seuraavalla sivulla on lomake jolla määritellään sivuston muuttujat ( Oletuskieli, käytettävä lokalisointi ,SMTP(posti)-palvelimet jne..). Älä murehdi liikaa asetuksia, voit aina palata muuttamaan niitä. Tallenna muutokset ja jatka asennusta.
Jos  (ja vain jos) juutut tälle sivulle etkä pysty jatkamaan, www-palvelimesi on ongelma mitä kutsumme  "buggy referrer" ongelmaksi. Tämä on helppo korjata: muokkaa config.php ja aseta muuttuja buggy_referrer = true, ja yritä uudelleen.
Seuraavalla sivulla määrität sivustolle nimen ja kuvauksen. Voit muuttaa näitäkin myöhemmin. Tallenna muutokset ja jatka.
Lopuksi määrittelet pääkäyttäjä tunnuksen sivustolle. Täytä henkilötietosi, email jne ja tallenna muutokset "Save changes". .
Paina mieleen antamasi ylläpitäjän tunnus ja salasana, tarvitset niitä myöhemmin. ;-)
Kun pääkäyttäjä on luotu pääset ylläpito valikkoon , josta löytyy linkit sivuston ylläpitämiseksi, kuten:
  • kurssien lisääminen ja poisto
  • Käyttäjätunnusten hallinta
  • Opettajien hallinta
  • Teemojen valinta
  • Käyttäjätunnistuksen valinta. (Voit käyttää esim. LDAP-palvelinta käyttäjän tunnistukseen)

 

9. Aseta cron

Jotkut Moodlen modulit vaativat ajastettuja ajoja toimiakseen. Esimerkiksi Foorumit tarkistetaan ajoittain, ja uusista viesteistä lähetetään kopiot tilaajille.
Yksi scripti tekee kaiken tarvittavan ja on nimeltään admin/cron.php. Sitä ei voida kuitenkaan ajaa automaattisesti, vaan sinun pitää ajastaa scripti ajettavaksi esim. 5 minuutin välein.
Huomaa ettei ajastettavan koneen tarvitse olla sama jolla Moodle on asennettu. Jos palveluntarjoajallasi ole cron-palvelua voit ajastaa oman kotikoneesi ajamaan/hakemaan admin/cron.php scriptin tietyin väliajoin.
Tarkista ensin selaimellasi  että scripti toimii osoitteesta:
http://example.com/moodle/admin/cron.php

Scrptin ajamisen automatisointi

Unix-järjestemissä: käytä cronia.Muokkaa cron asetuksia komenolla  "crontab -e"ja lisää rivi:
*/5 * * * * {komento}

missä {komento} on:
wget -q -O /dev/null http://example.com/moodle/admin/cron.php
tai
lynx -dump http://example.com/moodle/admin/cron.php > /dev/null
tai
/opt/bin/php /web/moodle/admin/cron.php
Windows järjestelmissä: Helpointa on käyttää pakettia moodle-cron-for-windows.zip joka tekee ajastuksesta tosi helppoa. Voit myös käyttää windowsin "Scheduled Tasks"/"Ajastetut toiminnot"-toimintoa.
Komento on esim:
C:\apache\php\php.exe C:\apache\htdocs\moodle\admin\cron.php

10. Luo uusi kurssi

Nyt kun Moodle on asennettu, voit luoda ensimmäisen kurssin.
Valitse "Luo uusi kurssi" ylläpito sivulta.
Täytä kussin tiedot, opettaja voi kuitenkin aina halutessaan muuttaa kurssin tietoja, joten sinun ei tarvitse käyttää turhaan aikaa pähkäilessäsi kurssien kuvauksia tai muuta.
Paina  "Talleta muutokset", jonka jälkeen sinun pitää valita kurssille opettaja(t).Voit lisätä opettajaksi ainoastaan käyttäjän joka on jo järjestelmässä.
Kun olet valinnut opettajan/opettajat kurssi on valmis käyttöön ja näkyvissä Moodlen etusivulla.
Katso  "Opettajan käsikirja":sta lisätietoja kurssien rakentamisesta.

Kaikkien ohje-tiedostojen hakemisto
Show this help in language: English